korte training 'vroege relationele ervaringen en aanraken'

2018

Fotolia_jongeendje_M.jpg

vroeg-relationele ervaringen en aanraking

Deze module is een onderdeel van de training Primal Somatic Traumahealing, maar ook los te volgen door mensen die de training in voorgaande jaren hebben gedaan.

Deze module beoogt begrip van het belang van aanraken en van het leren reguleren van onszelf aan het begin van ons leven. Ook behandelen we de heilzame rol van zelfregulatie in het helingsproces van een trauma. Deelnemers krijgen specifiek gereedschap aangeboden om aanraken op een respectvolle wijze te kunnen implementeren in hun therapeutische praktijk.

Onderzoek wijst uit dat aanraking aan de basis staat van onze relationele ervaringen. Aanraken vormt het fundament waarvandaan we leerden met elkaar om te gaan als jong kind met onze verzorgende, voordat het taalvermogen tot ontwikkeling kwam. Door middel van aanraking vormen we een beeld van ons lichaam en de grenzen ervan. Het is een gewaarworden van het lichaam dat al onze ervaringen herbergt op neurofysiologisch, emotioneel, gedragsmatig en cognitief niveau.

Gericht aanraken is belangrijk bij het leren van zelfregulatie en bij het werken met het impliciete geheugen van relaties die we uit de vroege jeugdjaren meenamen. We onderzoeken het samenspel tussen lichamelijke ervaringen en emotionele en mentale toestand. Hiermee integreren we onze vaardigheid om een relatie te hebben met onszelf en anderen daarbij te ondersteunen.

Deelnemers zullen specifieke vaardigheden leren om aanraking toe te passen in hun praktijk, waarmee ze 'bottum up' integratie ondersteunen terwijl tegelijkertijd psychologische patronen 'top down' onderzocht kunnen worden.

onderwerpen die aan bod komen:

  • het aanbieden van gerichte aanraking waarbij verschillende systemen in het lichaam worden aangesproken: spieren en bindweefsel, organen, hersenen, centraal zenuwstelsel
  • specifieke handvatten ter ondersteuning van de ontwikkeling van gezonde grenzen, veerkracht, samenhang en organisatie
  • werken met ervaringen van hoe er met ons werd omgegaan in de periode dat de baby nog zonder woorden communiceert (deze kennis ligt in ons onderbewuste opgeslagen)
  • somatisch bewustzijn en resonantie
  • werken in de tegenwoordige tijd, terwijl je de persoonlijke geschiedenis onderzoekt
  • aspecten van het begrip osteopathie betreffende neuro-affectieve regulatie van het vroege cranio-sacraal systeem